南山大学

 
指定
期間
春学期
秋学期
単位
年次
1・2
担当者
古泉 隆
MILES Richard
島 禎子
他の科目との関連
履修対象学科
副題
講義内容 This course will help students develop their writing ability in English. Classes will include a variety of writing tasks which will include sentence-combining activities, grammar lessons, writing memos, letters, paragraphs and short essays over a range of topics of life issues to help students write clearly and effectively.

この授業では、明瞭で効果的な文章を書く力を向上させるために、種々のライティング練習を行う。文章をつなぐ練習、文法に関する練習、日常生活に関連するトピックについてメモ、レター、パラグラフ、短いエッセーを書く練習等がこれらに含まれる。
学修目標 Students will develop skills in planning, organizing and developing ideas, and expressing themselves clearly with attention to audience awareness. Emphasis will be on the sentence and paragraph level in Writing Iand on the paragraph and essay level in WritingII. Students will be exposed to the different stages of the writing process−pre-writing, drafting, revising, and editing−to help students become more independent writers.

学生はこの授業をとおして、以下ができるようになることが期待されている。
‐読み手を考慮した上で、考えを準備、構成、発展させ、言いたいことを明瞭に表現する力をつける
‐ライティングIではセンテンスとパラグラフの単位に焦点が置かれ、ライティングIIではパラグラフとエッセーの単位に焦点が置かれる
‐プレライティング、草稿、推敲、編集等、ライティングの過程を学ぶ
‐教室を離れても各自でライティングができるようになる
講義計画 A detailed syllabus that includes a weekly schedule will be provided by the instructor on the first day of class.

古泉 隆
英語Iライティング〈H〉
様々な事柄を英語の文章で正確に伝えることができるようにする。まずは文レベルで誤解のない文を書くにはどうすればよいかを学ぶ。その後、パラグラフレベルで、英語的発想に基づいた論理的な文章構成を学ぶ。また、検索エンジンやコーパスなどインターネット上で使用できるツールや言語資料をライティングに活用するスキルも身に付ける。自ら調べ、様々な英語文章を積極的に書くことが要求される。
英語IIライティング〈H〉
様々な事柄をまとまった量の英語文章で正確に伝えることができるようにする。パラグラフレベルでの英語文章構成法を確実に身に付けた後、複数のパラグラフから成るエッセイが書けるようにする。また、検索エンジンやコーパスなどインターネット上で使用できるツールや言語資料をライティングに活用するスキルも身に付ける。自ら調べ、まとまった量の英語文章を積極的に書くことが要求される。

MILES Richard
英語I、IIライティング〈全〉1
Students will start off by looking at the basics of writing (grammar, structure, audience targeting, layout, objectives etc) and by looking at different examples of writing (letters, memos, essays), both academic and non academic. Students will be encouraged to develop pre-writing, drafting, revising and editing skills so that they are better equipped to express themselves on a range of topics. We will look at writing for specific purposes (job applications, letters of complaint, requests) as well as looking at essay writing, on subjects such as music/book/movie reviews, opinions and points of view on topics of interest. Students will also be encouraged to tackle free style writing, for confidence and self expression.

島 禎子
英語Iライティング〈全〉2
基本的な文法事項、イディオムなど文章を書く上で必要な基礎項目の復習と平行して、パラグラフの基本的構造、いくつかの展開方を学ぶ。さまざまなライティングプロセス-- generating, organizing, drafting, revising, editingを実践する機会がクラスで提供され、より効果的なパラグラフライティングを目指す。
英語IIライティング〈全〉2
英語ライティングIで習得したパラグラフ展開法のうち、argumentative paragraph (essay)に重点を置き、自分の意見を明確かつ論理的に相手に伝えるライティング力を養う。さらに効果的なparagraph (essay)を目指し、peer feedbackにも力を入れる。このため、2−4人のグループに分かれ、他の学生の文章を読み、より完成度の高い作品を目指し意見を出し合い、互いに学び高めあうよう努める。最終目標はessayに置くが、様々な学生に配慮する。
評価方法 Instructors will provide a detailed grading policy in their syllabus which will be distributed on the first day of class.
テキスト Textbooks and other required materials will be listed in the course syllabus distributed by the instructor on the first day of class.
その他