南山大学

 
指定
期間
春学期
秋学期
単位
年次
1・2
担当者
SSALI Vick Lukwago
滝川 睦
MILES Richard
WILTSHIRE Kirk
古谷 礼子
後藤 美江
他の科目との関連
履修対象学科
副題
講義内容 This course will provide students with a variety of listening and speaking strategies to improve English proficiency. Students will be exposed to listening materials which may include audiotapes or videos of lectures, news items or conversations, songs, movies and plays to promote student interest, and to broaden students' exposure to English. Activities may include role-plays, presentations, speeches, pronunciation work, and skits.

この授業では、英語運用能力を高めるために、リスニングとスピーキングに関する種々のストラテジーを学ぶ。講義、ニュース、会話、歌、映画、演劇等のオーディオやビデオを使用し、学生が英語と接触する機会を増やすと同時に、英語に対する興味を促進する。ロールプレイ、プレゼンテーション、スピーチ、発音練習、スキット等のアクティビティが行われる。
学修目標 This class will emphasize pronunciation, intonation, and verbal/non-verbal communication skills. Students will also develop student learner independence and cross-cultural awareness.

学生はこの授業をとおして、以下ができるようになることが期待されている。
‐発音、イントネーション、言語・非言語コミュニケーションのスキルを学ぶ
‐教室外における自律学習スキルを学ぶ
‐異文化に対する認識を高める
講義計画 A detailed syllabus that includes a weekly schedule will be provided by the instructor on the first day of class.

SSALI Vick Lukwago
英語I、II音声表現〈H〉
The course will expose students to a variety of listening and speaking materials and strategies, thus enabling them to have the necessary practice they need to improve on their pronunciation, intonation and both verbal and non-verbal communication skills. The materials and strategies used will be selected with the aim of both broadening the students’exposure to, and promoting their interest in English as an international language. Through the course, students will thus be able to develop cross-cultural awareness as well.

滝川 睦
英語I、II音声表現〈全〉1
ある数学者が、日本人が英語を扱うのが苦手なのは自己表現力が十分に備わっていないからだ、と喝破している。然り、であろう。この授業のねらいは、自己表現力と英語受信・発信能力を同時に、しかも相乗的に向上させることである。つまり、英語を耳で聞き取るだけでなく、英語を使って自己を表現し、それを積極的に発信する力を養うことをめざしている。

MILES Richard
英語I、II音声表現〈全〉 2
This course will help students to develop a good foundation in areas such as pronunciation, non verbal communication, intonation, and other areas that are important to oral expression. Students will be exposed to a wide range of authentic language through current audio and video activities. Various kinds of popular music, drama and comedy will be analysed for expression, and student's confidence will be built up through practice, to the point where they will take on projects utilizing what they have learnt.

WILTSHIRE Kirk
英語I、II音声表現〈全〉3
This course will provide students with a variety of listening and speaking strategies to improve English proficiency. Students will be exposed to listening materials which may include audiotapes, videos, news broadcasts, songs and movies to promote student interest, and to broaden students exposure to English. Activities may include role-plays, presentations and skits.

古谷 礼子
英語I音声表現〈全〉4
This course will provide students with a variety of listening and speaking strategies to improve English proficiency. The activities included in the course are accompanied with vocabulary lists for class participants to learn before each class. In class they will use the knowledge gained from homework to do activities including pair-work and role-plays in various authentic situations. This course also offers a variety of authentic listening activities that enhance topic-based listening comprehension. Grades will be given based on attendance, participation and the final exam.
英語II音声表現〈全〉4
Continuing from Oral Expression I, this course will provide students with a variety of listening and speaking strategies to improve English proficiency. The students will be asked to role-play particular scenes, and they will also watch videos to broaden exposure to English. Grades will be given based on attendance, participation and the final exam.

後藤 美江
英語I音声表現〈全〉5
円やドル等のお金についての表現(おつりの返し方、コインの名称、買い物の仕方等)や、時間の表現、洋楽を中心に取り上げる。音楽を使うことにより、英語独特のイントネーションやリズムを耳と体で感じることができるようになる。またShadowingという発音指導方法で、多くの日本人が苦手とする英語特有の発音やイントネーションの練習を行う。リスニングにおいても担当者が英語でさまざまな話をするShort storyを毎回の授業で行うことにより英語を聞く耳を育てる。
英語II音声表現〈全〉5
英数字や計算(足し算、引き算、掛け算、割り算、分数)等の表現や、洋楽を中心に取り上げる。音楽を使うことにより、英語独特のイントネーションやリズムを耳と体で感じることができるようになる。またShadowingという発音指導方法で、多くの日本人が苦手とする英語特有の発音やイントネーションの練習を行う。リスニングにおいても担当者が英語でさまざまな話をするShort storyを毎回の授業で行うことにより英語を聞く耳を育てる。
評価方法 Instructors will provide a detailed grading policy in their syllabus which will be distributed on the first day of class.
テキスト Textbooks and other required materials will be listed in the course syllabus distributed by the instructor on the first day of class.
その他