南山大学

 
指定
期間
春学期
秋学期
単位
年次
2・3
担当者
滝川 睦
松岡 光治
古谷 礼子
他の科目との関連
履修対象学科
副題
授業概要 Drawing from the achievements in ReadingI/II. The aims of this course are to provide students with further practice in a variety of reading strategies and to improve reading proficiency while nurturing a positive attitude for and greater competence in reading in English. A variety of activities using both extensive and intensive reading materials will be used to improve student skills in surveying, predicting, skimming, scanning, inferring, and making connections with the readings.

英語I/IIリーディングで学んだことを生かし、この授業では、読解力の向上と読むことに対するポジティブな姿勢を養うことを目的として、さらにリーディング・ストラテジーの練習をする。多読と精読の両方をとおして、予測立て、概要把握のための拾い読み、情報収集のための拾い読み、推論、関連付け等のリーディング・ストラテジーを学習する。
学修目標 Students will increase their reading speeds, broaden and deepen their vocabulary. Students will learn how to effectively employ graphic organizers. Learners will also improve their abilities to make use of linguistic relationships to guess words from context, employ strategies to identify the writerユs purpose, predict outcomes, see relationships and draw conclusions, empowering them to be more independent learners.

学生はこの授業をとおして、以下ができるようになることが期待されている。
・リーディング・スピードを上げ、語彙力の幅を広げ理解を深くする
・理解を深めるために、効果的にグラフィック・オーガナイザーを利用できる
・文章上の関係とコンテキストから語彙の意味を推測することができる
・作者の目的を知り、結果を予測し、情報の関連性を吟味し、結果を導き出すためのストラテジーを身に付ける
・上記の練習をとおして、学生は教室外における自律学習ができるようになる
授業計画 A detailed syllabus that includes a weekly schedule will be provided by the instructor on the first day of class.

滝川 睦
01591/01596 英語III,IV リーディング〈全〉1
ロンドンっ子たちは中毒といってもよいほどに、活字を読むことに貪欲です。地下鉄の車内など、混み合う場所では、とくにそうです。活字に対して貪欲であることは、英語リーディング能力を高めるためには必須の「武器」となります。本授業では、この活字に対する貪欲さを引き出し、単語解釈レヴェルから、文や文章全体を一気に把握する読解レヴェルにいたるまで、英文を「しなやかに」読むためのこつを伝授いたします。

松岡 光治
01592/01597 EnglishIII/IV リーディング〈全〉2
COURSE DESCRIPTION:
授業の前半は簡単な短篇小説(テクストはウェブ上からワード文書をダウンロードし、プリントアウトして使用)を精読する。これは、自宅での予習を前提として、英語の文法(グラマー)と文章の前後関係(コンテクスト)を車の両輪として捉えながら、英文の完全理解に努めるものである。後半では、TOEICの簡単な読解問題(無料のプリント教材)をその場で速読・速解し、情報化時代に即してトピック・センテンスの捉え方を体得しながら、検定試験対策としてパラグラフ・リーディングのスキルを身につけるように努める。
COURSE GOALS:
学生は二種類の方法で英語リーディング力の向上を目指す。一つは、英文を完全に理解して、第三者に理解してもらうために、正しい日本語に翻訳する方法。もう一つは(例えば、ウェブ上の好きな英語サイトで高速の拾い読みをする時のように)頭の中に日本語を介在させずに、英語をそのまま受け入れて理解する方法。すなわち、予習に基づく精読と実践に基づく速読との相乗効果によって、英語読解力を飛躍的にアップさせることを目標とする。

古谷 礼子
01593 英語III リーディング〈全〉3
This course will provide students with a variety of reading strategies to improve reading proficiency, increase reading speed, build vocabulary, and promote a positive attitude for and competence in reading in English.
01598 英語IVリーディング〈全〉3
This course will give students more opportunity to read a wide variety of text types and develop and practice academic reading skills. They will be doing various tasks that motivate them to engage with different reading strategies.
評価方法 Instructors will provide a detailed grading policy in their syllabus which will be distributed on the first day of class.
テキスト Textbooks and other required materials will be listed in the course syllabus distributed by the instructor on the first day of class.
その他