南山大学

 
指定
期間
春学期
秋学期
単位
年次
1
担当者
KOBAYASHI Ken
後藤 美江
ISHIGE Gloria Emiye
浅野 享三
佐藤 ゆかり
川村 陽子
JONES William
他の科目との関連
履修対象学科
副題
授業概要 This course will integrate the four language skills of listening, speaking, reading and writing in English. Classes will include a variety of exercises, activities, and methods to help students become more self-confident and proficient in all four skills.

この授業では、リスニング、スピーキング、リーディング、ライティングの4技能を統合した学習が行われる。種々の練習やアクティビティをとおして、学生が英語の運用に自信を持ち、4技能において英語力を向上させることを目的とする。
学修目標 Students will develop skills for predicting, scanning, and summarizing from a variety of readings. Students will also develop skills for listening for gist, note-taking and dictation, and be able to respond to materials orally and in writing.

学生はこの授業をとおして、以下ができるようになることが期待されている。
・種々のリーディング素材を使用して、予測、スキャニング、要約等の力をつける
・リスニング練習をとおして、概要の聞き取り、ノートテーキング、ディクテーションができるようになる
・口頭およびライティングでの表現スキルを磨く
授業計画 A detailed syllabus that includes a weekly schedule will be provided by the instructor on the first day of class.

KOBAYASHI Ken
01805/01855 英語I,II 総合〈全〉1
This course will not only utilize the text book but will also incorporate material from various other sources such as newspapers, periodicals, film and the internet. The basic four skills of English language learning will be used to cover various themes holistically. Both objective and subjective analytical skills will be challenged. Supplementary material will be introduced with accordance to the suitability of the classroom dynamics. Students will be expected to share their views on topics brought up in class and be able to support them with sound reasoning both written and orally. These skills are necessary for proficient communication both inside and outside of Japan. By the end of the course it is hoped that students will be able to acquire and convey basic opinions in English. Students will do background reading, research topics, view film and documentary clips, engage in discussions, write reaction papers and make a final presentation on an area of their choice.

後藤 美江
01806 英語I 総合〈全〉2
円やドル等のお金についての表現(おつりの返し方、コインの名称、買い物の仕方等)や、時間の表現を学びます。アメリカの高校生活、誕生日の祝い方、人種のるつぼと言われる背景など様々なアメリカ文化に触れ理解を深めます。またShadowingという発音指導方法で、多くの日本人が苦手とする英語特有の発音やイントネーションの練習を行います。リスニングにおいても担当者が英語でさまざまな話をするShort storyを毎回の授業で行うことにより英語を聞く耳を育てます。
01856 英語II 総合〈全〉2
英数字や計算(足し算、引き算、掛け算、割り算、分数)等の表現や、道案内、電話での対応の仕方等を学びます。Halloween, Thanksgiving, Christmas等アメリカ特有の文化や風習について理解を深めます。またShadowingという発音指導方法で、多くの日本人が苦手とする英語特有の発音やイントネーションの練習を行います。リスニングにおいても担当者が英語でさまざまな話をするShort storyを毎回の授業で行うことにより英語を聞く耳を育てます。

ISHIGE Gloria Emiye
01807 /01857 英語I,II 総合〈全〉3
The goal of this course will be to give students the opportunity to improve the four language skills (listening, speaking, reading and writing) for better everyday communication. Through individual, pair and group-work activities, students will build their confidence to use English more fluently and with accuracy. Students will engage in group conversations on the different weekly journal topics written outside of class. Current issues will be used to develop reading skills and gain both oral and written critical thinking skills. Audio and video-taped materials will be used for listening practice and modeling for daily conversation practice. In addition, students will sing songs to learn how to link sounds.

浅野 享三
01808/01858 英語I,II 総合〈全〉4
クラス内の学生同士や教員との間で、できるだけ英語使用の経験をします。教科書のテーマに沿って進行しますが、トピックは英語使用のためのきっかけと考えます。教室の雰囲気次第で、オバマ米国大統領演説など教科書以外のトピックやその時々のタイムリーな話題を挿入する計画です。なるべくバランスの取れた4技能の使用を目指しますが、発音や文法指導にも時間を取ります。クラス内グループ編成による協同学習を進める予定です。

佐藤 ゆかり
01809/01859 英語I,II 総合〈全〉5
リスニング、スピーキング、リーディング、ライティングの4技能をバランスよく伸ばしていくコースです。身の回りから社会的な話題まで学生の興味にそった話題をとりあげ使える英語に触れていきます。リスニングはナチュラルスピードの英語を聴き、必要な情報を取り出すと練習やディクテーションをします。スピーキングでは身近な話題についてのスピーキングのほか短めのスピーチもします。リーディングは短めの記事の速読をします。ライティングはその日のリスニングやリーディングの話題に関連させて自分の意見を書きます。

川村 陽子
01810 / 01860 英語I,II 総合〈全〉6
さまざまなトピックに関する記事を読み、語彙増強をはかるとともに、スキャニングや速読の力をつける。
併せて、リスニングの訓練も行う。さらに、記事内容に基づき、ロール・プレイ、Q&A、ナラティブなどの練習を行うことにより、自然な英語による表現力の習得を目指す。

JONES William
01811 英語I 総合〈全〉7
評価方法
テキスト
その他