01496 英語リサーチ・イマージョンプログラム
|
選 |
|
夏期 前半 日程は こ ちら |
|
2 |
|
2〜4 |
|
渡辺 義和 O'CONNELL, Sean |
他の科目との関連 | |
履修対象学科 | 全 |
副題 | |
授業概要 | 英語によるリサーチの実践力をつけるために、集中講義の形態で4泊5日の国内英語合宿を行 う。国内におい て英語オンリーの環境を作り、その中で英語における資料検索、ディスカッション、レポートライティング、プレゼンテーションを学び、最終成果物として合体 発表会を最終日に行う。場所は、南山学園研修センター(名古屋市昭和区いりなか)の予定。授業は全て英語で行われるのでTOEICにおいて700点レベル の英語力が要求される。また、4泊5日の期間は全て英語オンリーの環境になるので、日本語の使用は認められない。実習費として22,000円程度(宿泊 費、食事等)を徴収する。 |
学修目標 | 受講生は、この授業を通して以下のことを学ぶことが望まれている。 1)英語におけるリサーチの知識と実践力 2)ディスカッション、Q&A、プレゼンテーションのスキルと実践力 3)英語だけの環境において生活することによって得られる実践的英語力 |
授業計画 | Day 1(1) Classroom expressions (2) What is research? (3) What is "academic" research? (4) Alternatives to research (5) Natural science vs. social science (6) Research questions; brainstorming and grouping Day 2(1) Classroom expressions (2) Scholarly journals to popular magazines (3) Research methods: qualitative vs. quantitative (1) (4) Research methods: qualitative vs. quantitative (2) (5) Examine long articles and find qualitative, quantitative characteristics (6) Internet research and workshop: how to use library databases Planning your research: discuss direction, lit review, methodology, consider potential obstacles Day 3(1) Citation methods and bibliography: APA manual, plagiarism, etc. Examine articles and find examples (2) Research methods: creating and conducting a survey, interview, etc. (3) Library research (1) (4) Library research (2) (5) Create a literature review: integrate information, develop ideas, readjust direction: Each group presents info they want to include; purpose of citation; how it can be cited effectively Day 4(1) Review ways of citing (2) Academic writing: structure & content (3) Work on group research (4) Public speaking practice: short speech and presentation (5) Effective slide presentation: PowerPoint (6) Complete slides Day 5(1) Presentation rehearsals (1) (2) Presentation rehearsals (2) (3) Final presentations (4) Big-hall presentations |
授業時間外の学習(準備学習など) | Prior to the camp week, study the classroom expressions explained in the recommended book. Also, pick up one or two academic articles you are interested in and read them as a way to prepare yourself for the course. Since you will be working on a group project during the camp, come up with a couple of topics you may be interested in doing a project on, such as social, environmental, political, cultural, media literacy issues. |
評価方法 | Class participation 30%, research activity 30%, presentation slides 25%, final presentation 15% |
テキスト | 英語の配布資料を用いる。 |
その他 | 2クラス開講の予定。ただし1クラスの定員はそれぞれ20名とする。 |